“Duurzaamheid gaat nooit meer weg”
In gesprek met ondernemer Jaap Hoekstra, Leeuwarden

Geplaatst op: 11-05-2021

Voor de ondernemer is duurzaamheid niet meer weg te denken uit maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. Steeds vaker worden er eisen gesteld aan kantoorpanden en bedrijfshallen die ertoe leiden dat ondernemers hun steentje bijdragen aan de energietransitie. Jaap Hoekstra, vastgoedondernemer in Leeuwarden, anticipeerde jaren geleden al op de onvermijdelijke duurzame toekomst en startte met de verduurzaming van zijn vastgoed met onder andere zonnepanelen. “Het is verstandig om er zakelijk in te investeren,” vertelt Jaap.

Jaap is zijn hele leven al ondernemend geweest. Na vroeger een autobedrijf te hebben gehad, begeeft hij zich inmiddels al 15 jaar in de vastgoedwereld. “Ik ben totaalverzorger voor alles in en om mijn vastgoed, in de breedste zin van het woord. Verduurzaming hoort daar ook bij.” Hiervoor heeft Jaap de Energiefabriek opgericht, dat bedrijfspanden van energielabel G naar label A helpt. “Het is een smeermiddel tussen verhuurder en huurder. Als huurder van een kantoor of bedrijfspand ben je niet zo snel geneigd te investeren in de verduurzaming van het pand. De Energiefabriek zorgt ervoor dat deze panden ook verduurzaamd worden en dat de huurders hiervan kunnen profiteren,” vertelt Jaap.

Zo liet Jaap vorig jaar op zijn bedrijfspand De Fabriek in Leeuwarden zonnepanelen installeren door GroenLeven, werden er laadpalen geïnstalleerd en werd er groene energie ingekocht van Energie Van Ons waardoor het gehele pand 100% groen opereert. “Daardoor heeft het pand het energielabel A gekregen. De huurders van het pand voldoen dus automatisch ook aan de criteria die vanuit de overheid komen om duurzaam te ondernemen. Een groen energielabel is daarom momenteel een ‘Unique Selling Point’, maar gaat natuurlijk in de toekomst de norm worden.” Momenteel is Jaap druk aan de slag met zijn nieuwe project, het Stationskwartier Leeuwarden. Dit wordt omgetoverd tot een bedrijfsverzamelgebouw, en ook dit gebouw wil Jaap zover mogelijk verduurzamen.

De motivatie om te verduurzamen komt uiteraard uit een verantwoordelijkheidsgevoel voor onze aarde, maar nog meer vanuit het ondernemershart. “Je bent bezig met jouw bedrijf, niet per se met duurzaamheid. Hoe draagt verduurzaming bij aan de groei van de onderneming? Laten we eerlijk zijn, geld speelt hierin een grote rol. Kies je voor een investering in zonne-energie waar de investering over lange termijn naar je toe komt, of ga je toch voor de nieuwe machine waarmee direct 15% rendement mee gewonnen kan worden?”

Volgens Jaap zijn de adviserende kwaliteiten van een samenwerkingspartner en de mate waarin de ondernemer ontzorgd wordt leidend in deze keuze. “Een zonnedak is eigenlijk heel simpel, het product tenminste. Het proces wat erbij komt kijken, dat is juist zo aandacht behoevend. Je moet hiervoor de handen ineen slaan met een partij die deze ‘zorgen’ wegneemt. SDE subsidie aanvragen, verbruik tegenover opbrengst zetten, what’s in it voor de ondernemer? Door het totaalplaatje al aan het begin van het proces te schetsen, zet de ondernemer sneller aan om te verduurzamen.” Jaap ziet GroenLeven hierin sterk groeien. “GroenLeven heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen jaren en heeft alle kaarten in huis om deze zaken voor de ondernemer op een rijtje te zetten. Meer een adviseur, minder een verkoper. Dat hoort ook zo, voor een marktleider.”

Maar de intrinsieke motivatie om in te zetten op duurzame energie moet volgens Jaap ook een hoofdrol spelen. “Principieel zijn is lastig. Je kunt het zijn omdat je veel geld hebt, of echt vanuit gedrevenheid. Ikzelf koop amper online, maar ik heb ook graag een iPhone. En we weten allemaal hoe en waar die geproduceerd wordt. Als puntje bij paaltje komt kunnen we het niet maken wat we aan het doen zijn, en daar moeten we ons echt bewuster van worden.” De duurzame keuze is niet voor iedereen gemakkelijk te maken, ziet Jaap. “Wat fossiele brandstoffen veroorzaken is enorm, en als individu kun je daar weinig aan doen. Ik rijd op blauwe diesel, en dat is prima te doen met 25.000 kilometer per jaar. Maar kan dat wel uit voor een transportbedrijf?”

Maar zonne-energie, dat vindt Jaap laaghangend fruit, iets waar iedere ondernemer iets mee zou moeten doen. “Als je zou mogen kiezen wat zou je dan het liefste doen: in een WC pot poepen of op straat? Die keuze is makkelijk, toch? Waarom zou je dan ook iets verbranden voor energie als het ook anders kan? Die keuze moet minstens zo makkelijk zijn. En als je een partij vindt die kan ontzorgen, dan is kiezen voor een zonne-energie of andere verduurzaming een must.”

Op de lange termijn komt het de ondernemer enkel maar tegemoet, ziet Jaap. “In 2030 moeten alle gebouwen energielabel A dragen. Banken zullen dan geen panden meer financieren die een lager label hebben dan dat. Daarom moet je de keuze voor verduurzaming nu niet uitstellen. Dan schuif je het probleem alleen maar op. En ja, het verdienmodel op zonne-energie is niet zo standaard als dat de gemiddelde ondernemer denkt. Ik weet echter dat mijn investering in het zonnedak over een jaar of 3 écht van de grond gaat komen, bij andere investeringen weet je het niet. Want één ding is namelijk zeker: Duurzaamheid gaat nooit meer weg.”