Het zonnedak van: Klingele Paper & Packaging Group

Geplaatst op: 11-01-2021

Als er een organisatie is waar duurzaamheid diep in het DNA doorgedrongen is, dan is het Klingele. De producent van golfkarton en verpakkingen maakt zich hard voor een leven zonder plastic en ontwikkelt hiervoor, binnenkort op volledig circulaire wijze, slimme oplossingen. Maar Klingele beperkt zich niet enkel tot het verduurzamen van hun productieketen. GroenLeven heeft namelijk op het kantoor in Nijmegen ruim 1900 zonnepanelen geïnstalleerd. ‘Hoe duurzamer wij zijn, hoe langer Klingele zal blijven bestaan’, zegt Pascal Burhenne, algemeen directeur en plant manager bij de Klingele-locatie in Nijmegen.

Het familiebedrijf vierde afgelopen jaar haar 100-jarige bestaan. Maar met haar rijke geschiedenis op zak kijkt de organisatie ook sterk vooruit naar een duurzame toekomst. Pascal: “Het bedrijf heeft haar roots in Duitsland en bestaat al drie generaties. Onze huidige directeur, Dr. Jan Klingele is een visionair als het gaat om toekomstbestendige bedrijfsvoering. Hij is ontzettend veel bezig met verduurzaming: milieubescherming is een centrale bouwsteen geworden in onze bedrijfsstrategie.”

Pascal staat niet anders in de wedstrijd. Voor zijn locatie in Nijmegen heeft hij dan ook diverse acties ondernomen om optimaal maatschappelijk verantwoord te ondernemen. “Dat gaat zitten in grote oplossingen zoals een waterzuiveringsinstallatie waarin verf wordt uitgespoeld of het nieuwe zonnedak. Maar ‘wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd’: ook de kleine oplossingen zijn erg belangrijk. Denk aan het vervangen van plastic bekers en roerstaafjes door hun duurzamere kartonnen en houten tegenhangers. Uiteraard vergeten we onze medewerkers ook niet. We hebben diverse technieken hebben geïmplementeerd om het werk minder belastend te maken en filters geïnstalleerd om fijnstof te beperken.”

Het bedrijf is dus al flink op weg om haar duurzame ambitie te verwezenlijken. In 2022 wil Klingele volledig circulair produceren. Daarvoor gaat Klingele ook regelmatig in gesprek met klanten. “Sommige kleuren inkt zijn bijvoorbeeld veel meer belastend voor het milieu dan een andere. We gaan daarom in gesprek met de klant om ze bewust te maken van de impact hiervan en om voorstellen te doen voor duurzamere inkten. Dat is voor de klant ook direct een mooi moment om bijvoorbeeld een huisstijl te herzien: twee vliegen in één klap. Ik vind het belangrijk om in dit proces een voorbeeldrol te nemen.”

Het nieuwe zonnedak dat GroenLeven in december 2020 realiseerde en aansloot is een flinke duurzame stap vooruit voor Klingele. “Toen we van Elst naar Nijmegen verhuisden, bleek dat er al een SDE-subsidie was geregeld voor het pand door GroenLeven, waarschijnlijk in verband met de vorige eigenaar van het pand. Je gaat dan automatisch nadenken over het realiseren van het zonnedak. De dakconstructie was echter nog niet geheel geschikt, dus er moest geïnvesteerd worden in aanpassingen hieraan. Maar een duurzame maatregel als deze wordt niet overgeslagen in de diverse investeringen die Dr. Jan Klingele momenteel doet voor uitbreiding en verduurzaming.”

Een samenwerking met GroenLeven lag vanwege deze samenloop van omstandigheden dus enigszins voor de hand. “Nadat we ons hadden verdiept in de materie kozen we ervoor om de uitreikende hand van GroenLeven aan te nemen. Zij namen het gehele proces van A tot Z uit handen en leverden eind vorig jaar ons duurzame zonnedak op.”

Wat is de volgende duurzame stap voor Klingele? “Dat het productieproces afstevent op volledige circulariteit is een prachtig succes. Maar we vinden het ook nodig om volledig zelfvoorzienend te worden: dát is onze volgende stap. Daarvoor gaan we met GroenLeven wellicht nog een extra stap zetten met nog ruim 1300 panelen op ons dak. Daarnaast willen we ook graag over op gasloos verwarmen, maar dat vergt nog wel wat extra constructieaanpassing. Maar goed, dat heb je met een ouder, opgeknapt pand. Dat is ook circulair in enige zin, toch?”

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET GROENLEVEN NIEUWS? SCHRIJF U DIRECT IN EN ONTVANG ONZE NIEUWSBRIEF.