Het zonnedak van: Nic. Oud

Geplaatst op: 10-03-2021

Zonne-energie stond al een lange tijd op de agenda van Nic Oud, kennisspecialist op het gebied van print, mail en e-fulfilment (logistiek van online bestellingen). In een veranderende markt en maatschappij weet het bedrijf met zijn innovatieve karakter succesvol te ondernemen én te verduurzamen. GroenLeven heeft op het dak van het bedrijf onlangs ruim 3.600 zonnepanelen geïnstalleerd die het verbuik van het bedrijf neutraliseren. ‘Duurzame maatregelen worden steeds aantrekkelijker. Voor het milieu, de natuur, de uitstraling van de ondernemer en voor de financiën,” zegt Maurice Gelissen, financieel directeur bij Nic. Oud.

Nic. Oud is een familiebedrijf dat in 1978 opgericht is door heer Nic. Oud. “Sinds 1996 ga ik hier al iedere ochtend fluitend naartoe voor mijn werk, hier voer ik de dagelijkse leiding,” vertelt Maurice. In het bedrijf, waar inmiddels 200 mensen aan het werk zijn, is duurzaamheid door de jaren heen steeds belangrijker geworden. “Een jaar of 8 geleden begon het idee om te verduurzamen te spelen. Maar, als ondernemer ben je er in de eerste instantie niet voor het milieu, maar voor ‘het brood op de plank’. Daarom zag de kostenpost van duurzaamheid er toen ter tijd hoger uit dan wat we verwachtten van de opbrengsten.”

Toch ging de duurzame knop toch om. “Wanneer je er toch wat dieper in gaat kijken, dan is verduurzaming wel beter voor de total cost of ownership. Denk aan afval scheiden: 10 jaar geleden dachten we daar nog lang niet zoveel over na. Maar door toch de stap te nemen en afvalstromen te gaan scheiden draag je bij aan het milieu, maar je krijgt er ook nog eens geld voor. We kijken ook naar de energieconsumptie van machines en kiezen voor machines die hier beter mee omgaan. En alle TL verlichting is vervangen door zuinige LED verlichting. Nic. Oud is sinds december 2015 ISO 14001 gecertificeerd.”

De stroom hiervoor komt tegenwoordig van eigen dak. “Het idee voor een zonnedak lag er al veel langer, maar na iedere keer berekenen waren er twijfels of de terugverdientijd wel uit kon. Maar uiteindelijk bleek het tegenovergestelde. We hebben het verbruik tegenover de opwek gezet en berekend hoeveel we daar zelf van kunnen consumeren, want we werken praktisch 24 uur per dag door. Op zomerse dagen kunnen we de stroom vrijwel geheel kwijt in ons eigen pand, in het weekend leveren we terug aan het net. Zo verlagen we de kosten die we normaal zouden hebben van de inkoop van stroom. Bovendien vallen milieuheffingen en belastingen weg. Dat, gecombineerd met de SDE subsidie, maakte het idee een stuk aantrekkelijker.”

Zo raakte Maurice met Nic. Oud in contact met GroenLeven. Samen realiseerden ze op het dak van Nic. Oud een zonnedak met ruim 3.600 zonnepanelen. Het zonnedak zelf levert inmiddels een brede glimlach op, maar over de aanleg ervan was Maurice ook erg tevreden. “Wat een nette kerels op het dak. Ze werken netjes en zijn echte doorzetters. Maar ook kon er altijd een vriendelijke lach vanaf; toppers!”

Als het balletje eenmaal rolt, rolt het ook steeds sneller. Want bij het zonnedak houden de verduurzamingsplannen van Nic. Oud niet op. Het bedrijf kocht een tijd geleden een boerderijlocatie met land en bijbehorende camping. En naast het huisvesten van medewerkers zal de locatie ook ingezet worden voor de opwek van duurzame energie. “Er zit een heel mooi stuk grond bij wat geen functie meer heeft. Waarom daar dan ook niet zonnepanelen?”

Maar zon op land, daar zijn de meningen tegenwoordig over verdeeld. Maurice begrijpt dat niet zo goed. “Als je daken kunt beleggen met panelen, dan is er eigenlijk geen reden om het niet te doen. Maar als we spreken over zonne-energie op land: Ik vind het juist heel mooi staan in het landschap, het is net al kijk je naar een meer. Waar dan schaapjes onder grazen,” grapt Maurice. “Vinden we een windmolen dan mooier?”

Maurice denkt dat de acceptatie voor hernieuwbare energiebronnen met de nieuwe generaties steeds beter zal worden. “Het heeft ook zeker te maken met opvoeding. Kijk bijvoorbeeld naar Canada; je wordt daar al van kinds af aan verteld dat je je vuilnis moet opruimen. En goed voorbeeld doet volgen. Dat gaat hier ook nog wel ontstaan, we winnen er momenteel al veel terrein in.”

Deze gedachtegang spiegelt Maurice ook even aan zijn eigen onderneming. “Wanneer je er als bedrijf tijd en energie in steekt, mensen goed blijft informeren en ze meeneemt in de verduurzaming, dan stijgt de bewustwording hiervoor en gaan we samen milieubewust werken. Dat is financieel en commercieel gezien een vooruitgang, maar je werkt als collega’s ook prettiger. Ik zeg altijd: doe het zoals je het thuis ook zou doen. Dan moeten we wel stappen kunnen maken richting die duurzame toekomst.”

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET GROENLEVEN NIEUWS? SCHRIJF U DIRECT IN EN ONTVANG ONZE NIEUWSBRIEF.