Het zonnedak van Simian B.V.

Geplaatst op: 27-07-2021

Voor de ondernemer wordt duurzaamheid met de dag belangrijker. Niet alleen vanuit de overheid, maar ook vanuit de productieketen en de klant wordt duurzaamheid een steeds vaker verwachte eigenschap van de onderneming. Simian B.V., het drukwerkbedrijf waar Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone onder vallen, geeft dan ook niet enkel ‘de evolutie van drukwerk’ een zetje, maar ook die van zichzelf. Samen met GroenLeven installeerden zij ruim 5.700 zonnepanelen op het dak van hun pand in Westerbroek. Wouter Haan, eigenaar en oprichter van Simian: “Het is fantastisch om op deze manier je product nóg beter te maken!” 

Duurzaamheid en circulariteit, dat zijn zaken waar een ondernemer volgens Wouter niet mee zouden moeten wachten tot de overheid dit gaat eisen. “Proactief handelen, dat levert echt voordeel op. We merken dat klanten dit steeds belangrijker gaan vinden. Maar waar het nu misschien nog een ‘unique selling point’ is van een ondernemer, zal dit echt de nieuwe standaard gaan worden.” 

Daarom zet Wouter met Simian nu grote én kleine stappen voor verduurzaming. “De productieketen van het papierproduct is al voor een groot deel circulair. Maar voor producten als een roll-up banner is dit lastiger; deze materialen recycle je niet simpel tot pulp. En wat doe je met de aluminium standaard? Die gooi je niet zomaar weg. Daarom bieden we onze klanten nu bijvoorbeeld een verwisselbare bannerset aan, waarvoor je de standaard telkens opnieuw kunt gebruiken.” 

Wouter geeft aan dat klanten nog wel het idee hebben dat het woord ‘duur’ niet zonder reden in ‘duurzaam’ zit. “Klanten vinden duurzaamheid belangrijk, maar associëren het nog steeds met hogere prijzen. Daarom zijn de prijzen van onze duurzame artikelen net zo aantrekkelijk als die van de andere producten, zodat men sneller verleid is om de duurzame keuze te maken.” 

Niet enkel het product, maar ook de werkomgeving krijgt een duurzame boost bij Simian. Onlangs liet Simian haar dak transformeren tot een zonnedak in samenwerking met GroenLeven. “We wilden graag zonnepanelen leggen op het gebouw waarin we zaten, maar dat dak was niet stevig genoeg. Daarom hebben we bij de bouw van het nieuwe pand er rekening mee gehouden dat het dak sterk genoeg moest zijn voor zonnepanelen.”  

Van de drie partijen die Simian uitnodigde voor de realisatie van het zonnedak, kreeg GroenLeven de hamer aangereikt. “Zij kwamen als beste uit de bus, onder andere vanwege de beste expertise op dit gebied.” Omdat er door Simian zelf al in veel voorzien was, zoals de SDE-aanvraag en de bouw van het elektriciteitshuisje, kon GroenLeven snel aan de slag. “Over het algemeen verliep de bouw voorspoedig, volgens afspraak, met oog voor veiligheid en onder professionele begeleiding.” 

Volgens Wouter is de keuze voor het zonnedak niet enkel gebaseerd op hun duurzame doelstellingen, maar ook levert het financieel voordeel op. “Dat duurzaamheid duur is, is grote onzin. Duurzaamheid gaat hand in hand met financieel voordeel. Als je zaken in de productieketen één keer goed inregelt, dan levert het echt (financiële) voordelen op. Zonnepanelen zijn hier een voorbeeld van: we deden een investering, maakten een rendementsmodel en concludeerden dat dit een uitgelezen kans was om ons product beter te maken én er financieel van te profiteren.” Inmiddels is het zonnedak aangesloten op het net en levert het groene stroom voor het hele bedrijf. “De groene stroom die we opwekken in het weekend (en dus zelf niet gebruiken) kunnen we terugleveren aan het net.” 

Wouter hoopt dat andere ondernemers ook de stap durven en zullen maken: “Zoek eens uit of het financieel voordeel oplevert. En ook al is dat in jouw geval nul, dan heb je nog steeds verduurzaamd en daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan de wereld van morgen. Vroeg of laat krijgt elk bedrijf te maken met duurzaam ondernemen en elk bedrijf moet haar verantwoording nemen om een betere toekomst te maken. Zelfs met kleine veranderingen kan je al veel doen.”