Ga naar homepage
058-799 0000
tot 17.00
De zonnedaken van woonwinkel Kruit & Kramer

De zonnedaken van woonwinkel Kruit & Kramer

Opdrachtgever Woonwinkel Kruit & Kramer
Locatie Groningen
Grootte 2.000 - 5.000 panelen
Status Afgerond
Ontwerp
Vergunningen
Realisatie
Levering

Nederland kan nog veel leren over duurzaamheid. Want wat levert het nou op, het verduurzamen van je leven of een onderneming? En hoe gaat het in zijn werk? Informatie over de mogelijkheden voor verduurzaming is volgens Joop Kruit, eigenaar van woonwinkel Kruit & Kramer in Groningen, cruciaal. Samen met GroenLeven realiseerde hij zonnedaken met ruim 2.600 zonnepanelen op zijn woonwinkel. “Ik refereer altijd naar een oud Chinees gezegde: als je me iets vertelt vergeet ik het, als je me het laat zien zal ik het onthouden, maar als je me erbij betrekt zal ik begrijpen. Zo gaat dat ook met verduurzaming in onze maatschappij”, vertelt Joop.

Groningen

Woonwinkel Kruit & Kramer

Joop is al de vierde generatie die de woonwinkel bestiert. Het bedrijf, opgericht in 1913, is dan ook een écht familiebedrijf. Joop: “In 1999 heb ik met mijn vrouw Margriet het bedrijf van mijn vader overgenomen, waar vandaag de dag zo’n 100 medewerkers werkzaam zijn. Ook onze vier kinderen werken allen geheel of gedeeltelijk in het familiebedrijf. De vijfde generatie heeft zijn intrede gemaakt.”

“Door ons bedrijf op allerlei manieren te transformeren tot een duurzame onderneming wil ik graag bijdragen aan mijn medemens, aan onze werknemers en natuurlijk aan onze wereld. Ik vind dat we met Kruit & Kramer daarin een voorbeeldrol moeten nemen”
Joop Kruit, eigenaar van woonwinkel Kruit & Kramer

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens Joop belangrijk én passend voor het bedrijf. Kruit & Kramer startte daarom een paar jaar geleden al met de herinrichting van afvalstromen, recycling, het kiezen van verantwoorde materialen, en een second-life programma voor meubels. In 2020 kwam daar met twee zonnedaken van GroenLeven een duurzame stap bij. De in totaal ruim 2.600 zonnepanelen geven het bedrijf een eigen groene energievoorziening.

De zonnedaken van woonwinkel Kruit & Kramer

Kiezen voor zonnepanelen

De keuze voor zonnedaken was snel gemaakt volgens Joop. “We wilden graag zelfvoorzienend worden met een duurzame oplossing, en wat is er nou mooier dan het hebben van een groot dak vol met zonnepanelen. Dat is hoe dan ook de eerste plaats waar zonne-energie een plaats moet gaan krijgen; op onze daken.”

De opening van het zonnedak van Homecenter in Wolvega inspireerde Joop, en hij besloot contact te zoeken met GroenLeven. Joop: “Samen met hen hebben we de mogelijkheden bekeken. Constructief kon het zonder problemen gelegd worden, al hebben we er wel voor gekozen om ons dak te vernieuwen. Direct maar witte daken, want dat reflecteert zonlicht het beste.”

De sleutel tot een succesvol project en samenwerking is volgens Joop goede communicatie: “Bij ons eerste dak verliep de realisatie uiteindelijk goed, maar de weg was niet altijd glad. GroenLeven ging voor aanleg van het tweede dak uitgebreid met ons in gesprek over hoe de aanleg van dit dak nog beter kon verlopen. In beide organisaties is veel geleerd, en ik ben ervan overtuigd dat het de klanten van GroenLeven ten goede is gekomen en nog gaat komen.” 

De volgende stap voor Kruit & Kramer is om de energieoplossingen uit te breiden. Joop: “Hoe kunnen we de energie van de zonnepanelen zelf gebruiken, maar ook inzetten voor andere doeleinden? En welke opslagmethoden zijn voor onze toekomst belangrijk? Sowieso geloof ik dat het verstandig is om elektrisch laden met ons zonnedak mogelijk te maken voor onze klanten. De toekomst van mobiliteit is immers elektrisch.”

Meer stimuleren

Goede communicatie en handvatten om duurzaam te kunnen ondernemen zijn essentieel. Deze moeten niet alleen vanuit ondernemers en ontwikkelaars komen, maar ook vanuit de overheid, vindt Joop. “Niks gaat uit zichzelf. De maatschappij heeft de mond vol van verduurzaming, maar hoe ondernemers (en ook particulieren) dit moeten gaan doen wordt er niet altijd bij verteld. Hoe moet men dit gaan aanpakken en hoe kan de kartrekker, de overheid, hierbij helpen?”

“Als de informatievoorziening en tools beter worden, zal dat een hoop mensen helpen om de duurzame keuzes en beslissingen te nemen"
Joop Kruit, eigenaar van woonwinkel Kruit & Kramer

Maar dat ondernemers verduurzaming tenminste moeten onderzoeken is zeker, vindt Joop. “Het is logisch dat zij na deze coronaperiode veel kijken naar de kosten en baten. Duurzaamheid is niet altijd goedkoper, maar hoe dan ook het onderzoek en uiteindelijk de investering waard. Ga vrijblijvend in gesprek met een partij als GroenLeven en haal boven tafel wat het kost, wat het opbrengt en wat het voor jouw bedrijf en jouw omgeving kan betekenen. Zo kunnen we samen toch met elkaar zorgen dat we die duurzame doelen halen, met de zonnepanelen op de juiste plaatsen.”

Gerelateerde projecten