Trots om een bijdrage te leveren aan leefbaarheid
Petra Wassenaar (accountmanager MKB)

Boeren en MKB ondernemers zijn er in soorten en maten. Dat weet Petra Wassenaar, accountmanager bij GroenLeven, als een van de besten. Tot aan de coronacrisis kwam ze vrijwel dagelijks bij hen over de vloer. 

Petra heeft eerder gewerkt bij DMT ET Joure, ook een Friese onderneming die membraantechnologie inzet om hoogwaardig biogas te produceren. Belangstelling voor duurzaamheid is haar dus niet vreemd. Via een goede vriendin kwam ze in februari 2019 bij GroenLeven terecht. Als accountmanager adviseert ze uiteenlopende klanten – van agrariërs tot andere MKB ondernemers – over plaatsing en opbrengst van PV panelen. Eind vorig jaar was dat ruim vier gesprekken per dag. 

‘In het begin kwam ik voornamelijk bij agrariërs die aangesloten zijn bij FrieslandCampina en Agrifirm over de vloer’, zegt ze. ‘Die hebben volgens de SDE subsidie anderhalf tot drie jaar de tijd tot daadwerkelijke plaatsing van PV panelen over te gaan. Tegenwoordig ga ik steeds vaker bij nieuwe relaties in het hele land langs, vooral in het zuiden. Ook treed ik deels op als projectmanager om de plaatsing, voor ondertekening van het contract, samen met de voortgangsafdeling binnen de afgesproken tijd te realiseren.’

Wat haar werk zo boeiend maakt? ‘De afwisseling!’, lacht ze. ‘Je hebt met superveel variaties te maken. Dat moet natuurlijk wel goed worden geregeld. De gesprekken zijn heel divers en spelen zich meestal aan de keukentafel af. Dat maakt het soms heel persoonlijk. Verhalen over de kinderen die in en uit lopen, overlast van muizen of persoonlijke problemen. Je leert elkaar al snel goed kennen. Zo liet een klant uit Breda me, vlak voor carnaval, eens trots de praalwagens zien waarin zijn zonen veel tijd en moeite hadden gestopt.’

Hoe Petra MKB’ers van de noodzaak voor PV panelen overtuigt? ‘Dat doe ik door mijn enthousiasme! Eerlijk en transparant blijven. Zonnepanelen zijn een mooie investering met goede terugverdientijden. Soms is er wat terughoudendheid maar als je werkelijk interesse toont en uitlegt wat de voordelen van zonne-energie zijn, wordt men snel enthousiast. En zijn er ook verschillen te ontdekken tussen MKB’ers en agrariërs? Over het algemeen zijn MKB’ers wat zakelijker en bij agrariërs gaat het vaak met meer emotie. Zeker omdat de boerderij soms al generaties in familiebezit is.’

‘Wat ik zo belangrijk vind en mooi vind aan mijn rol bij GroenLeven? Als accountmanager heb ik een grote rol in het bewustwordingsproces over de energietransitie. Het gaat niet alleen om rendement en verdienen maar ook om bij te dragen aan leefbaarheid voor nu en latere generaties. Ik ben er trots op om daar een bijdrage aan te leveren.’