Ga naar homepage
Zoeken

© 2024 groenleven.nl

Het zonnedak van Simian B.V.
Wouter Haan, eigenaar en oprichter Simian

Simian en GroenLeven prioriteren duurzaamheid en circulariteit

Geplaatst op 01 november 2020

Duurzaam ondernemen is de toekomst. Niet alleen vanuit de overheid, maar ook vanuit de productieketen en de klant is duurzaamheid steeds vaker een vereiste. Simian B.V., het drukwerkbedrijf waar Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone onder vallen, kon niet achterblijven. Daarom installeerde het bedrijf samen met GroenLeven ruim 5.700 zonnepanelen op het dak van hun pand in Westerbroek. Wouter Haan, eigenaar en oprichter van Simian: “Het is fantastisch om op deze manier je product nóg beter te maken!”

Duurzaamheid en circulariteit

Ondernemers moeten duurzaamheid en circulariteit prioriteren, of de overheid dit nu eist of niet. Dat vindt Wouter. “Proactief handelen, dat levert echt voordeel op. We merken dat klanten dit steeds belangrijker gaan vinden. Maar waar het nu misschien nog een ‘unique selling point’ is van een ondernemer, zal dit echt de nieuwe standaard gaan worden.”

"Ondernemers moeten duurzaamheid en circulariteit prioriteren. Proactief handelen, dat levert echt winst op."
Wouter Haan, Eigenaar en oprichter van Simian B.V.
Zonnedak van Simian met Tom Haan

Daarom zet Wouter met Simian nu grote én kleine stappen voor verduurzaming. “De productieketen van het papierproduct is al voor een groot deel circulair. Maar voor producten als een roll-up banner is dit lastiger; deze materialen recycle je niet simpel tot pulp. En wat doe je met de aluminium standaard? Die gooi je niet zomaar weg. Daarom bieden we onze klanten nu bijvoorbeeld een verwisselbare bannerset aan, waarvoor je de standaard telkens opnieuw kunt gebruiken.”

Duurzaam is duurder? Welnee!

De associatie van ‘duurzaam’ met ‘duur’, daar struikelen klanten nog wel eens over. Niet nodig, volgens Wouter. “Klanten vinden duurzaamheid belangrijk, maar associëren het nog steeds met hogere prijzen. Daarom zijn de prijzen van onze duurzame artikelen net zo aantrekkelijk als die van de andere producten, zodat men sneller verleid is om de duurzame keuze te maken.”

"Dat duurzaamheid duur is, is grote onzin"
Wouter Haan, Eigenaar en oprichter van Simian B.V.

Het product én de werkomgeving krijgen bij Simian zo een duurzame boost. Simian liet haar dak transformeren tot een zonnedak, samen met GroenLeven. “We wilden graag zonnepanelen leggen op het gebouw waarin we zaten, maar dat dak was niet stevig genoeg. Daarom hebben we bij de bouw van het nieuwe pand er rekening mee gehouden dat het dak sterk genoeg moest zijn voor zonnepanelen.”

Financieel voordeel

Simian nodigde drie partijen uit voor de realisatie van het zonnedak, en uiteindelijk kreeg GroenLeven de hamer aangereikt. “Zij kwamen als beste uit de bus, onder andere vanwege de beste expertise op dit gebied.” Omdat Simian al veel zelf geregeld had, zoals de SDE-aanvraag en de bouw van het elektriciteitshuisje, kon GroenLeven snel aan de slag. “Over het algemeen verliep de bouw voorspoedig, volgens afspraak, met oog voor veiligheid en onder professionele begeleiding. Het zonnedak is niet alleen duurzaam, maar ook financieel voordelig.”

"GroenLeven kwam als beste uit de bus, onder andere vanwege de beste expertise op het gebied van zonne-energie"
Wouter Haan, Eigenaar en oprichter van Simian B.V.

“Duurzaamheid gaat hand in hand met financieel voordeel. Als je zaken in de productieketen één keer goed inregelt, dan levert het echt (financiële) voordelen op. Zonnepanelen zijn hier een voorbeeld van. We deden een investering, maakten een rendementsmodel en concludeerden dat dit een uitgelezen kans was om ons product beter te maken én er financieel van te profiteren.” Inmiddels is het zonnedak aangesloten op het net en is het hele bedrijf voorzien van groene stroom. “De groene stroom die we opwekken in het weekend en dus zelf niet gebruiken, kunnen we terugleveren aan het net.”

Een bijdrage aan de wereld van morgen

Wouter hoopt dat andere ondernemers ook de stap zullen maken. “Zoek eens uit of het financieel voordeel oplevert. En ook al is dat in jouw geval nul, dan heb je nog steeds verduurzaamd en daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan de wereld van morgen. Vroeg of laat krijgt elk bedrijf te maken met duurzaam ondernemen en elk bedrijf moet haar verantwoording nemen om een betere toekomst te maken. Zelfs met kleine veranderingen kan je al veel doen.”

Slim investeren in de industriële energietransitie

Wilt u, net als Wouter, slim investeren in de industriële energietransitie? GroenLeven heeft alles in huis om uw bedrijf toekomstbestendig te maken met energieoplossingen op maat. Download de whitepaper en lees alles

Meer klantverhalen