Ga naar homepage
Zoeken

© 2025 groenleven.nl

Simian kantoor
Het verhaal van drukkerij Simian

Zonnepanelen zonder zorgen

Geplaatst op 07 februari 2023

Continu verbeteren met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel voor milieu. Dat is de kern van het duurzame beleid bij drukkerij Simian. De online drukkerij is gevestigd in Westerbroek (Groningen). Onder het bedrijf vallen de websites Reclameland, Drukland en Flyerzone, allemaal gespecialiseerde merken in drukwerk. Hiermee worden zo’n 500.000 klanten in Nederland en België bediend. Zij kunnen snel en makkelijk drukwerk bestellen; van geboortekaartjes en andere papieren producten tot spandoeken, vlaggen, roll-up banners en kleding. Met een terreinoppervlakte van 35.000 m2 heeft Simian een grote verantwoordelijkheid omtrent het onderwerp energie. Het bedrijf wekt ongeveer 1.600.000 kWh per jaar op – goed voor 600 huishoudens, waarvan ongeveer 1.000.000 kWh door Simian wordt verbruikt. Alle resterende kWh wordt geleverd aan de netbeheerder.

Het verhaal van Simian

Drukkerij Simian heeft zich bij een zonnepanelenproject van A tot Z laten begeleiden door GroenLeven. Tom Haan, tactisch inkoper bij Simian, kan dat iedereen aanraden. “Door je te laten begeleiden door professionals, weet je zeker dat je niks over het hoofd ziet. Dat is heel geruststellend.” In de drukkerij draait het maar om één ding: drukgemak. Op alle andere vlakken probeert de drukkerij zoveel mogelijk de evolutie van drukwerk een zetje te geven en haar duurzame impact te verbeteren. Maar in de loop der jaren zag het bedrijf dat verduurzamen steeds meer geld, energie en moeite kostte – en dat dat alleen maar erger leek te worden.

Honderd machines

Met een omvang van maar liefst 35.000 m2 is de productiehal in Westerbroek vergelijkbaar met die van een flink metaalbewerkingsbedrijf. Hier staan zo’n honderd machines waaronder 25 grote exemplaren, zoals digitale printers en meerdere offsetpersen. Andere voorzieningen zijn een snijstraat en een automatische inpakstraat. Wat dus ook vergelijkbaar is met een metaalbedrijf, is het hoge energieverbruik. Simian is dan ook al jaren bewust bezig met duurzaamheid. Dit is een van de kernwaarden van het bedrijf: ‘Continu verbeteren we de wijze waarop we omgaan met de invloed van onze activiteiten op het milieu. Op termijn zijn we daardoor een duurzaam werkende onderneming’.

 

Tom Haan

“We zijn uitstekend begeleid. Bij GroenLeven zit heel veel kennis. Ze brengen nauwkeurig in kaart wat de situatie is, hoe het pand er uit ziet, wat er op het dak past en wat de meest geschikte optie is gezien de energiebehoefte en de verwachte groei daarin. Dan maken ze een voorstel welke panelen en opwarmers het beste zijn. GroenLeven levert ook een gedetailleerd rendementsmodel dat inzicht geeft in de financiële impuls en de return on investment. Je hoeft als onderneming zelf niet veel verstand te hebben van duurzaamheid en energieoplossingen. Want GroenLeven denkt overal aan.” Meer lezen over dit project? Klik dan hier.
Tom Haan, Tactisch inkoper Simian
Zonnedak van Simian met Tom Haan

Duurzame ambities

Het bedrijf groeit hard. De koppeling van een klantvriendelijk digitaal bestelproces aan een verregaand geautomatiseerd productieproces legt de moderne drukkerij geen windeieren. Bescheiden gestart in 2008, verhuisde Simian al in 2015 naar een pand van 7000 vierkante meter. De duurzame ambities waren er ook toen al, maar het nieuwe onderkomen was een bestaande hal met de nodige restricties. Zo was de constructie niet stevig genoeg om het dak vol te leggen met zonnepanelen.

Financiële prikkel

Vanwege de doorzettende groei in 2019 besloot Simian een nieuwe hal van 16.000 vierkante meter bij te bouwen. “Toen hebben we direct bewust nagedacht over de constructie om goede keuzes qua duurzaamheid en energieverbruik te kunnen maken”, zegt Tom Haan. “Want we zagen ons stroomverbruik al richting de 2 à 3 miljoen kilowattuur (kWh) per jaar gaan. Afgezien van je duurzaamheidsambities geeft een dergelijk verbruik ook een financiële prikkel om na te denken over je energievoorziening.”

De keuze voor GroenLeven

Het nieuwbouwplan was ook het moment dat GroenLeven erbij werd gehaald. Vanuit de missie ‘de wereld voorzien van schone energie’ adviseert en begeleidt deze organisatie bedrijven bij het realiseren van duurzame energieoplossingen op maat.
Bij Simian luidde de opdracht een fotovoltaïsche installatie op het dak te realiseren. “We zijn uitstekend begeleid”, zegt Tom Haan.

Ruim 50% van energiebehoefte

Er zijn bij Simian 5720 zonnepanelen op het dak gelegd met een totaal vermogen van 1,6 miljoen kilowattuur (kWh) per jaar. Haan: “Daarvan kunnen we 1 miljoen kWh zelf gebruiken en de rest leveren we terug. Ons verbruik is inmiddels iets meer dan 3 miljoen kWh. We dichten dus ruim 50 procent van onze energiebehoefte. De rest is groene stroom wat we inkopen.”

Alert op energiebesparing

Simian wekt niet alleen zelf energie op, de drukker is ook alert op energiebesparing. “Gas gebruiken we vrijwel niet”, weet Haan. “We koelen en verwarmen met een klimaatbeheersingsinstallatie op elektriciteit, die optimaal is ingericht. Al onze persluchtinstallaties zijn lekdicht, machines zetten we uit als ze niet worden gebruikt. We hadden een droogoven op gas, die is vervangen door een elektrische variant. Bij de aanschaf van nieuwe machines kijken we sowieso kritisch naar het energieverbruik.”

 

Wat enkele jaren geleden nog niet rendabel was, is dat nu dus misschien wel. “Kijk naar onze terugverdientijd”, zegt Haan. “Die lag aanvankelijk op zo’n 8 jaar. In de huidige situatie zal dit richting de 4 à 5 jaar gaan.
Tom Haan , Tactisch inkoper
Simian kantoor 2

Uitbreiden

Ondertussen wordt ook gekeken of de eigen energieopwekking kan worden uitgebreid. Een constructeur is bezig te bekijken of en hoe het dak van het oudste pand wellicht toch kan worden volgelegd met zonnepanelen. De eerste berekeningen wijzen uit dat Simian de eigen stroomvoorziening daarmee zou kunnen opvoeren van 52 naar 70 procent. “Qua dak zitten we dan vol”, aldus Haan. “Maar in de toekomst komen er ongetwijfeld verdere mogelijkheden.
GroenLeven denkt daar in mee.”

Kortere terugverdientijd

Een accu om de opgewekte stroom op te slaan, was nu bijvoorbeeld nog niet interessant voor Simian. Maar dat kan gauw veranderen, want de technologie ontwikkelt zich razendsnel. Bovendien zijn de energieprijzen enorm gestegen en het ziet er niet naar uit dat die ooit weer op het oude niveau terecht zullen komen. Wat enkele jaren geleden nog niet rendabel was, is dat nu dus misschien wel. “Kijk naar onze terugverdientijd”, zegt Haan. “Die lag eerder op zo’n 8 jaar. In de huidige situatie zal dit richting de 4 à 5 jaar gaan. Onze keuze om het dak vol te leggen met zonnepanelen, is een hele goede gebleken. Het zelf opwekken van energie heeft een dempend effect op de stijging in energiekosten voor de organisatie.”

De rol van GroenLeven bij dit alles brengt veel gemak. “Je hoeft als onderneming zelf niet veel verstand te hebben van duurzaamheid en energieoplossingen. Want GroenLeven denkt overal aan, ook aan de subsidies. Je hoeft niet bang te zijn dat je achteraf moet horen dat er subsidie mogelijk was geweest. Ook dat is een geruststellende gedachte”, besluit Haan.

Een bijdrage aan de wereld van morgen

Simian hoopt dat andere ondernemers ook de stap zullen maken. “Zoek eens uit of het financieel voordeel oplevert. En ook al is dat in jouw geval nul, dan heb je nog steeds verduurzaamd en daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan de wereld van morgen. Vroeg of laat krijgt elk bedrijf te maken met duurzaam ondernemen en elk bedrijf moet haar verantwoording nemen om een betere toekomst te maken. Zelfs met kleine veranderingen kan je al veel doen.”

 

 

Bron: metaalnieuws

Meer nieuws